f l
^

Training Mindfulness Utrecht

Mindfulness is voor menigeen een bekend begrip geworden. Maar wat is het eigenlijk?

Mindfulness betekent dat je je bewust bent van alles wat zich voordoet in het hier en nu, zonder daarover te oordelen of het te willen veranderen.

Wat levert mindfulness op?

  • Aandacht werkelijk bij wat we aan het doen zijn en daardoor minder ruimte voor gepieker.
  • Ervaringen worden levendiger en intenser.
  • Opmerkzaam voor wat er in je hoofd en lijf afspeelt waardoor je vroegtijdig kan ingrijpen.
  • Door acceptatie van gedachten en gevoelens worden ze minder overheersend en krijg je meer energie en ervaar je meer geluk.
  • Minder bezig met de oplossing maar  juist met de identificatie van gevoel en gedachten; zo ontstaat ruimte voor verandering!

Op welke manier gebruikt flow & structuur mindfulness?

In alle diensten die flow & structuur aanbiedt worden de principes van mindfluness als middel gebruikt om te werken aan jouw persoonlijke doel.
Om jezelf te kunnen zijn is het nodig om signalen die je lichaam geeft op te merken en daar betekenis aan te geven. Je merkt bijvoorbeeld aan je lichaam dat iemand over jouw grenzen heen gaat. Je leert ook met compassie naar jezelf te kijken en jezelf met al je gevoelens te accepteren.

Je kan door middel van coaching inzoomen op jouw persoonlijke situatie en dan zullen we bekijken welke elementen van mindfulness bruikbaar kunnen zijn voor jou.
Ook is het mogelijk deel te nemen aan flowing in Utrecht. Dit is een variant op andere mindflunesstrainingen.

Wat gebeurt er in flowing?

In  flowing wordt gebruikt gemaakt van ontspanningsoefeningen, visualisatie, meditatie en bewegingsimprovisatie.

  • Bij binnenkomst starten we rustig om even te ‘landen’. We beginnen liggend op de grond en doen bijvoorbeeld een bodyscan waarbij alle afzonderlijke lichaamsdelen aandacht krijgen. Dit haalt je “uit je hoofd” en brengt de aandacht naar je lichaam.
  • In het volgende gedeelte van de cursus ga je wat meer inspanning leveren. Alleen, met de groep en in tweetallen krijg je oefeningen op muziek. Door met lopen, beweging of met elkaar bezig te zijn, is je aandacht bijna automatisch in het hier en nu.
  • Het laatste gedeelte van Flowing staat weer in het teken van ontspanning. De inspanning werkt nog door in je lichaam en dit maakt dat je makkelijker volledig kan ontspannen. Ook is er aandacht voor wat je ervaart in je lijf en dat dit er allemaal mag zijn.

Enthousiast geraakt en zin om een vast moment te nemen waarin je lekker ontspant en energie opdoet? Lees hier meer over de cursus flowing en hoe je je kan aanmelden.