f l
^

Een gelukkig leven (zelfs in tijden van stress), deel 2:

De vorige keer heb ik één van de drie stappen genoemd die Scikszentmihalyi beschrijft om uit een situatie met stress juist kracht te kunnen putten.

Dit was je aandacht op de wereld vestigen (http://www.flowenstructuur.nl/een-gelukkig-leven/).

Er zijn nog twee stappen.

 

De andere stap is niet- zelfbewuste zelfverzekerdheid. Deze mensen denken zeker te weten dat zij hun lot op eigen kracht kunnen bepalen. Het is echter niet zo dat hun doelen en intenties voorrang dienen te krijgen. Ze kunnen zich juist goed aanpassen aan de omgeving, zijn onderdeel daarvan en zoeken hierbinnen naar de mogelijkheden. Vertrouwen in jezelf, in de omgeving en jouw plek daarin is van belang.

Een mooi voorbeeld hiervan zag ik bij een coachee die in deze stap is gegroeid. Zij had eerst veel waardering van anderen nodig en zo ook van haar leidinggevende. Zij durft nu veel meer op zichzelf te vertrouwen en weet bij zichzelf dat wat ze doet oke is, dat ze er sowieso mag zijn en dat zijzelf richting kan geven aan wat zij belangrijk vindt in haar werk.

 

De ontdekking van nieuwe oplossingen is de derde stap. Het gaat dus om reageren op nieuwe mogelijkheden. Een mooi voorbeeld hiervan was een deelnemer uit een training die in een theaterimprovisatieoefening steeds de meest nieuwe creatieve dingen bedacht met wat iemand hem gaf. Het was iemand die nog nooit aan improvisatie had gedaan en daar in het begin ook best even sceptisch tegenoverstond. Naar verloop van tijd zat hij er toch helemaal in en was een verhaal aan het vertellen. De andere deelnemers stonden om hem heen en gaven af en toe nieuwe woorden die hij dan op de een of andere manier in zijn verhaal moest verwerken. Het lukt hem om de woorden dankbaar aan te nemen en zijn verhaal een creatieve wending te geven. Hij hield niet vast aan zijn eigen ingezette verhaal en stond open om echt direct het verhaal een andere kant op te laten gaan. De vaardigheid om open te staan en te zoeken naar nieuwe mogelijkheden kan hij vast en zeker veel vaker in het leven gebruiken.

 

Ik wil naast de drie stappen van Scikszentmihalyi om uit een situatie van stress juist kracht te putten, nog 1 ding willen toevoegen hier; namelijk jouw copingsmogelijkheden en de mate waarin je de stress ook kan laten ontladen. Het uiten van je emoties bij de juiste persoon die je vertrouwt is van zo groot belang naar mijn inziens. Het geeft je letterlijk weer nieuwe ruimte en kracht. Kijk bij wie je terecht kan om jouw situatie, stress en andere emoties te delen.

 

 

 

 

Share